Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik administracji powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania prac biurowych w jednostce organizacyjnej;
- sporządzania dokumentów dotyczących spraw administracyjnych;
- prowadzenia postępowania administracyjnego.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów:
PKZ(A.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa
Słuchacz:
EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji.
1. Przygotowywanie dokumentów na podstawie przepisów prawa pracy i prawa cywilnego
Słuchacz:
Słuchacz:
Słuchacz:
- posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
- korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
- przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
- wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
- obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
- przechowuje dokumenty;
- dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;
- rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
- gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
- rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
- przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
- opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji.
1. Przygotowywanie dokumentów na podstawie przepisów prawa pracy i prawa cywilnego
Słuchacz:
- rozróżnia prawne formy działania jednostek administracji publicznej;
- rozpoznaje strukturę organizacyjną jednostek administracji publicznej;
- rozpoznaje zadania administracji na określonym szczeblu;
- korzysta z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej;
- promuje nowoczesny model administracji publicznej;
- rozróżnia rodzaje aktów normatywnych, ich hierarchię i tryb ogłaszania;
- korzysta z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa;
- rozróżnia cechy osoby fizycznej i osoby prawnej;
- ocenia skutki niezachowania ustalonych terminów oraz przypisanej formy czynności prawnej;
- określa rodzaje odpowiedzialności cywilnej;
- stosuje zasady dotyczące stosunku zobowiązaniowego;
- sporządza umowy cywilnoprawne;
- sporządza dokumenty wynikające ze stosunku pracy;
- wyjaśnia przypadki dyskryminacji, mobbingu i molestowania, występujące w jednostce administracji;
- określa zakres prawa pracy i ubezpieczeń społecznych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej.
Słuchacz:
- przestrzega zasad postępowania administracyjnego;
- wszczyna postępowanie administracyjne;
- ustala właściwość organu administracyjnego;
- informuje strony postępowania o ich prawach i obowiązkach;
- wyjaśnia okoliczności istotne dla prowadzonego postępowania;
- podejmuje czynności skłaniające strony do zawarcia ugody;
- prowadzi rozprawę administracyjną;
- sporządza dokumenty na każdym etapie postępowania;
- sporządza projekty postanowień i decyzji administracyjnych zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego;
- pośredniczy w przekazywaniu środków odwoławczych od postanowień i decyzji organu administracyjnego;
- wznawia w uzasadnionych przypadkach postępowanie zakończone ostateczną decyzją administracyjną;
- wszczyna egzekucję dotyczącą aktu administracyjnego;
- rozpatruje skargi i wnioski obywateli;
- stosuje orzecznictwo Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Trybunału Konstytucyjnego.
Słuchacz:
- określa formy organizacyjno-prawne sektora finansów publicznych;
- analizuje budżet jednostki organizacyjnej;
- charakteryzuje dochody i wydatki budżetu państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego;
- sporządza sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresie;
- sporządza typowe sprawozdanie budżetowe.