Technik rachunkowości

A.36 Prowadzenie rachunkowości

1. Rozliczanie wynagrodzeń
Słuchacz:
  1. sporządza dokumentację pracowniczą;
  2. rozróżnia i sporządza umowy cywilnoprawne;
  3. oblicza wynagrodzenia pracowników według różnych systemów wynagradzania;
  4. rozróżnia elementy składowe listy płac;
  5. sporządza listę płac;
  6. rozlicza wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych;
  7. stosuje przepisy prawa dotyczące ubezpieczeń społecznych;
  8. oblicza składki na ubezpieczenia społeczne;
  9. ustala uprawnienia do zasiłku chorobowego i oblicza jego wysokość;
  10. oblicza wysokość świadczeń wypłacanych przez płatnika w imieniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
  11. stosuje przepisy prawa dotyczące ubezpieczenia zdrowotnego;
  12. oblicza składki na ubezpieczenie zdrowotne;
  13. oblicza wysokość odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych;
  14. stosuje oprogramowanie kadrowo-płacowe.
2. Rozliczanie podatków i innych danin publicznych
Słuchacz:
  1. posługuje się terminologią z zakresu finansów publicznych;
  2. stosuje przepisy prawa podatkowego;
  3. klasyfikuje podatki;
  4. rozpoznaje elementy konstrukcji podatków i opłat;
  5. rozlicza podatek VAT;
  6. rozlicza podatek akcyzowy;
  7. rozlicza podatki dochodowe z uwzględnieniem umów (konwencji) o unikaniu podwójnego opodatkowania;
  8. przestrzega zasad określania i rozliczania innych danin publicznych;
  9. prowadzi ewidencje podatkowe;
  10. sporządza deklaracje podatkowe;
  11. przestrzega zasad przechowywania dokumentacji podatkowej;
  12. stosuje oprogramowanie do sporządzania rozliczeń podatkowych.
3. Sporządzanie dokumentów dotyczących rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
Słuchacz:
  1. sporządza dokumenty rejestracji płatnika składek i osób ubezpieczonych;
  2. rozróżnia składki na ubezpieczenia społeczne;
  3. sporządza dokumenty rozliczeniowe;
  4. sporządza dokumentację będącą podstawą do wypłaty zasiłków przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
  5. ustala składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
  6. posługuje się programem do sporządzania dokumentów rozliczeniowych z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ (A.m);
PKZ(A.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa
Słuchacz:
  1. posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
  2. korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
  3. przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
  4. wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
  5. stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
  6. obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
  7. przechowuje dokumenty;
  8. dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;
  9. rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
  10. gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
  11. rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
  12. przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
  13. opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
  14. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.