Technik BHP
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
  • oceniania stopnia zagrożeń i ryzyka zawodowego powodowanego przez czynniki chemiczne, fizyczne i biologiczne występujące w środowisku pracy;
  • rozwiązywania bieżących problemów technicznych i organizacyjnych związanych z bezpieczeństwem i ergonomią w skali zakładu pracy i w odniesieniu do stanowisk pracy;
  • współuczestniczenia w ustalaniu okoliczności, przyczyn wypadków i chorób zawodowych;
  • organizowania i prowadzenia szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Technik BHP przygotowuje i przedkłada kierownikowi zakładu pracy analizy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie oraz propozycje usunięcia występujących zagrożeń. Popularyzuje na terenie zakładu zagadnienia bhp oraz prowadzi szkolenia wstępne nowo przyjętych pracowników. Przeprowadza kontrolę pod względem przestrzegania zasad i przepisów bhp. Informuje bezpośredniego przełożonego o występujących w zakładzie zagrożeniach wraz z wnioskami zobowiązującymi do ich usunięcia. Odsuwa od pracy osoby, dla których praca na określonym stanowisku jest zabroniona. Ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy oraz prowadzi dokumentację w tym zakresie. Współpracuje ze służbą zdrowia w zakresie badań okresowych i specjalistycznych pracowników. Może prowadzić wszelkie szkolenia bhp w ramach posiadanych kwalifikacji zawodowych i posiadanych uprawnień. Technik BHP może pracować we wszystkich instytucjach, przedsiębiorstwach i organizacjach.

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru medyczno-społecznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów.

PKZ(MS.d) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy
Słuchacz:
  1. określa istotę procesów psychicznych i ich rolę w życiu człowieka;
  2. określa wpływ procesów emocjonalno-motywacyjnych na sprawność działania człowieka;
  3. wyjaśnia regulacyjną rolę osobowości człowieka w stosunkach z otoczeniem;
  4. przestrzega zasad etyki i odpowiedzialności zawodowej;
  5. charakteryzuje rozwój człowieka w różnych okresach życia;
  6. dobiera metody komunikowania się i negocjacji w różnych sytuacjach społecznych;
  7. określa przyczyny stresu oraz stosuje konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem i zapobiegania wypaleniu zawodowemu;
  8. określa procesy zachodzące w życiu społecznym oraz interpretuje zachowania społeczne zbiorowości i jednostki;
  9. określa cele i zadania polityki społecznej państwa;
  10. posługuje się rysunkiem technicznym;
  11. posługuje się terminologią związaną z eksploatacją obiektów technicznych;
  12. rozpoznaje zagrożenia wynikające z użytkowania maszyn i urządzeń mechanicznych, elektrycznych oraz aparatury chemicznej i reaguje na nie;
  13. rozpoznaje zagrożenia wynikające z prowadzenia prac budowlanych i transportowych i reaguje na nie;
  14. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy:
MS.12. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy
1. Monitorowanie przestrzegania przepisów prawnych określających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy
Słuchacz:
  1. określa obowiązki i odpowiedzialność pracodawcy i pracownika w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy;
  2. nadzoruje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczące kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych;
  3. ocenia odpowiedzialność pracodawcy i pracownika z tytułu naruszenia przepisów prawa pracy;
  4. formułuje wnioski z przeglądów obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
  5. opracowuje regulaminy i instrukcje stanowiskowe pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
  6. wykonuje czynności związane z kontrolą maszyn i urządzeń technicznych pod kątem przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
  7. kontroluje przydział i stosowanie środków ochrony indywidualnych oraz odzieży i obuwia roboczego.
2. Doskonalenie ergonomicznych warunków pracy
Słuchacz:
  1. odróżnia działalność ergonomiczną koncepcyjną od korekcyjnej;
  2. wyjaśnia skutki zdrowotne ograniczonej aktywności fizycznej pracownika;
  3. ocenia obciążenie psychiczne pracownika na stanowisku pracy;
  4. dobiera do pracy pracowników odpowiednich pod względem wydolności psychofizycznej;
  5. charakteryzuje rolę narządów zmysłów w odbiorze informacji;
  6. określa wpływ aktywności ruchowej na układ kostno-stawowy;
  7. opisuje relacje zachodzące w układzie człowiek – maszyna – środowisko;
  8. posługuje się dokumentacją do projektowania i korygowania elementów stanowisk pracy.
3. Ocenianie ryzyka zawodowego
Słuchacz:
  1. stosuje przepisy prawa dotyczące oceny ryzyka zawodowego;
  2. rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy;
  3. identyfikuje czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe i niebezpieczne;
  4. wykonuje badania i pomiary czynników środowiska pracy;
  5. ocenia poziom ryzyka zawodowego;
  6. wskazuje metody redukcji ryzyka zawodowego;
  7. sporządza dokumentację analizy i oceny zagrożeń.
4. Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych
Słuchacz:
  1. stosuje przepisy prawa dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
  2. określa obowiązki pracodawcy w razie wystąpienia wypadku przy pracy i chorób zawodowych;
  3. ustala okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy;
  4. sporządza dokumentację powypadkową;
  5. określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
5. Organizowanie i prowadzenie szkoleń oraz świadczenie usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Słuchacz:
  1. określa warunki sprzyjające uczeniu się dorosłych;
  2. analizuje i różnicuje cele kształcenia w kategoriach wiedzy, umiejętności i postaw;
  3. określa cele ogólne i szczegółowe szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
  4. dobiera treści, metody nauczania i środki dydaktyczne do określonych celów szkolenia oraz do specyfiki grupy szkoleniowej;
  5. stosuje aktywizujące metody prowadzenia szkoleń i wykorzystuje nowoczesne środki przekazu, zasady andragogiki i metodyki szkoleń osób dorosłych;
  6. opracowuje materiały popularyzujące problematykę bezpieczeństwa i higieny pracy.