Technik administracji

A.68 Obsługa klienta w jednostkach administracyjnych

1. Przygotowywanie dokumentów na podstawie przepisów prawa pracy i prawa cywilnego
Słuchacz:
  1. rozróżnia prawne formy działania jednostek administracji publicznej;
  2. rozpoznaje strukturę organizacyjną jednostek administracji publicznej;
  3. rozpoznaje zadania administracji na określonym szczeblu;
  4. korzysta z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej;
  5. promuje nowoczesny model administracji publicznej;
  6. rozróżnia rodzaje aktów normatywnych, ich hierarchię i tryb ogłaszania;
  7. korzysta z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa;
  8. rozróżnia cechy osoby fizycznej i osoby prawnej;
  9. ocenia skutki niezachowania ustalonych terminów oraz przypisanej formy czynności prawnej;
  10. określa rodzaje odpowiedzialności cywilnej;
  11. stosuje zasady dotyczące stosunku zobowiązaniowego;
  12. sporządza umowy cywilnoprawne;
  13. sporządza dokumenty wynikające ze stosunku pracy;
  14. wyjaśnia przypadki dyskryminacji, mobbingu i molestowania, występujące w jednostce administracji;
  15. określa zakres prawa pracy i ubezpieczeń społecznych;
  16. stosuje przepisy prawa dotyczące zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej.
2. Prowadzenie postępowania administracyjnego
Słuchacz:
  1. przestrzega zasad postępowania administracyjnego;
  2. wszczyna postępowanie administracyjne;
  3. ustala właściwość organu administracyjnego;
  4. informuje strony postępowania o ich prawach i obowiązkach;
  5. wyjaśnia okoliczności istotne dla prowadzonego postępowania;
  6. podejmuje czynności skłaniające strony do zawarcia ugody;
  7. prowadzi rozprawę administracyjną;
  8. sporządza dokumenty na każdym etapie postępowania;
  9. sporządza projekty postanowień i decyzji administracyjnych zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego;
  10. pośredniczy w przekazywaniu środków odwoławczych od postanowień i decyzji organu administracyjnego;
  11. wznawia w uzasadnionych przypadkach postępowanie zakończone ostateczną decyzją administracyjną;
  12. wszczyna egzekucję dotyczącą aktu administracyjnego;
  13. rozpatruje skargi i wnioski obywateli;
  14. stosuje orzecznictwo Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Trybunału Konstytucyjnego.
3. Sporządzanie analiz i sprawozdań dotyczących finansów publicznych
Słuchacz:
  1. określa formy organizacyjno-prawne sektora finansów publicznych;
  2. analizuje budżet jednostki organizacyjnej;
  3. charakteryzuje dochody i wydatki budżetu państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego;
  4. sporządza sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresie;
  5. sporządza typowe sprawozdanie budżetowe.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(A.m);
PKZ(A.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa
Słuchacz:
  1. posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
  2. korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
  3. przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
  4. wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
  5. stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
  6. obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
  7. przechowuje dokumenty;
  8. dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;
  9. rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
  10. gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
  11. rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
  12. przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
  13. opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
  14. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.